Acuelh / Accueil
Editoriau / Editorial
D'aicí e de'n pertot
Sociau / Social
Politica / Politique
Istòria / Histoire
Cartabèu/Bloc-notes
Societat / Société
En revista / En revue
Botica / Boutique
Forum
Contact

   
   

Editoriau / Editorial

Lei psitacismes de la "Seisena Republica- (Lo Cebier N°127)"

29 / 03 / 2012 

                      Lei psitacismes
                  de la « Seisena Republica »*

      N’es de politica coma de lenga. Se siatz pas, per cada lenga, dins l’unificacion minimala, durbètz la pòrta de la patesia patetica e polisemica. En politica, quand remenatz de lònga de coblets sus la França una e indevesibla - sus lei benfachs gausits dau centralisme istoric que la Convencion de 1793, caucant lo contract civic federalista que la Terror bandèt au cadarau-, tombatz dins lo borbolh ideologic francés dau « Tot republican ».
   Pasmens, es faus de dire que dau mòtle nais pas de diferéncias. Segur, entre la drecha sobeiranista e una senèstra ciutadanista subrelaicardizada, avètz la granda diferéncia entre un Pasquà e un Chevenement. Cercatz l’error…A Senèstra, entre aquelei que vòlon la Cinquena amainatjada e la Seisena « ciutadana » avètz una musica pròcha qu’es pas de creire. Ièr, lo recampament a Bastilha dau candidat Melanchon qu’a capitat son envolada mediatica a pas ges cambiat lo contengut. Ninòis que siam, qu’esperaviam de mòts liberators, creators coma regionalizacion, decentralizacion refortida, federalisme (dieu pas manco « diferenciat »), oficializacion dei lengas de França ! Mai de “Republica” e de “França” e de “libertat” n’aviá dins cada frasassa, repetidas coma jamai. Fin finala,  me demandèri –fàcia a aqueste nòu camin de Sant Jaume-, s’èri pas, ieu, au remouc dau passat. Metètz-vos a la plaça dau mediatizat mejan que siáu,  subreassabentat de television...
   Mai lei frasetas libertàrias an capitat, se cresèm lei sondatges. Verai, lo trauc d’èr a senèstra, fàcia a l’agressivitat dei partisans dau “travalhar plus per ganhar plus”, a laissat plaça a la cresença d’una sortida de la carriera bòrnia. Se lo vòte lepenista va en demens, tant mièlhs. Mai lei solucions melanchonistas, leis esperam, que lo projèct es plen d’una “Constituanta” vueja que decidirà d’un contengut desconegut. Lo republicanisme ideologic, de sa auçada sens responsa concreta, cambia pas la realitat per lo psittacisme. E dau pendís, cançon ben coneguda, davalaràn pas que lei cogordas…recentralizadas.
                                                                                                     Gerard TAUTIL

*Psitacisme : gr. psittakos, papagai ; per extension, repeticion mecanica de mòts ò de frasas sens que lo subjèct lei comprengue. Per ex : republica, republican, ciutadan, revolucion, libertat, egalitat…
(Traduccion : http://locebier.free.fr )
----------------------------------


Version fr.
                                              
                  Les psittacismes
              de la « Sixième République »*

    Il en est de la politique comme de la langue. Si, pour chaque langue, vous ne respectez pas une unification minimum, vous ouvrez la porte de la patoisie pathétique et polysémique. Quand en politique vous ressassez sans cesse des couplets sur la France une et indivisible – sur les bienfaits usés du centralisme historique que la Convention de 1793, foulant le contrat civique fédéraliste que la Terreur jeta aux orties-, vous sombrez dans le bourbier idéologique français du « Tout républicain ».

    Il est cependant faux de dire que du moule républicain ne surgissent pas des différences.  Certes, entre la droite souverainiste et une gauche citoyenniste laïcarde, vous avez pourtant la grande différence existant entre un Pasqua et un Chevènement. Cherchez l’erreur… A gauche, entre ceux qui veulent une Cinquième aménagée et une Sixième « citoyenne », vous avez une musique incroyablement proche. Hier, le rassemblement à Bastille du candidat Mélanchon, qui a réussi son envolée médiatique, n’a changé en rien de contenu. Naïfs que nous sommes qui espérions des mots libérateurs, créateurs, comme régionalisation, décentralisation renforcée, fédéralisme (je ne dis même pas « différencié »), officialisation des langues de France ! Mais des « République », France » et « liberté », il y en avait dans chacune des phrases répétées à satiété. Finalement, je me suis demandé, face à ce nouveau chemin de la voie lactée, si ce n’était pas moi qui était à la remorque du passé. Mettez-vous à la place du surmédiatisé moyen que je suis, surinformé de télévision.

      Mais les petites phrases libertaires ont réussi, si nous en croyons les sondages. Il est vrai que le trou d’air à gauche, face à l’agressivité des partisans du « travailler plus pour gagner plus » a fait croire à certains la sortie de l’impasse. Si le vote lepéniste va aller à la baisse, tant mieux. Mais nous attendons les solutions mélanchonistes car le projet est plein d’une constituante vide dont le contenu est inconnu. Le républicanisme idéologique, de sa hauteur sans réponse concrèten ne change pas la réalité par le psittacisme. Et de la pente, chanson bien connue, ne dévaleront que des couillons… recentralisés.

                                                                                       Gérard TAUTIL

*Psittacisme, du grec psittakos, perroquet. Par extension, répétition mécanique de mots ou de phrases, sans que le sujet les comprenne. Par ex. république, républicain, citoyen, révolution, liberté, égalité…



Leis editoriaus precedents